یک سیستم نمره دهی ساده می تواند به جلوگیری از دیابت کمک کند

9نوامبر 2018 - یک سیستم نمره دهی ساده می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت از طریق ارزیابی اثربخشی تغییرات شیوه زندگی و مصرف دارو به افراد مبتلا به پیش دیابت کمک کند. این یافته ها نشان می دهد که این ابزار می تواند راه خوبی برای انگیزه دادن به بیماران برای تبعیت از یک رژیم غذایی سالم و تغییرات ورزشی باشد که از ابتلا آنها به دیابت کامل جلوگیری می کنند.
محققان گزارش دادند که این سیستم امتیازدهی همچنین ممکن است برای مقایسه ی اثربخشی مداخلات مختلف دیابت مناسب باشد.
این مطالعه ی جدید نشان می دهد که این سیستم امتیاز دهی، که به عنوان معیار سنجش شدت MetS شناخته می شود، می تواند به افراد مبتلا به پیش دیابت کمک کند، تا از اثربخشی تلاشهایشان برای ایجاد تغییرات در سبک زندگی خود مطلع شوند. از این سیستم قبلا در پیش بینی خطر ابتلا به دیابت بطور موثر استفاده شده بود، اما محققان می خواستند ببینند که آیا این سیستم می تواند تغییرات در میزان خطر را در طول زمان پیگیری کند یا خیر؟ وپاسخ آنها مثبت بود.
دکتر DeBoer، متخصص اطفال در بیمارستان کودکان ویرجینیا که این سیستم امتیاز دهی را با کمک دکتر Gurka از دانشگاه فلوریدا توسعه داده است، گفت: ما می دانستیم که معیار سنجش شدت  MetSبه پیش بینی خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی در آینده کمک می کند؛ اما این اولین بار بود که ما توانستیم نشان دهیم که کاهش این نمره در طی درمان و مداخلات شیوه ی زندگی، منعکس کننده ی کاهش خطر ابتلا به بیماری در آینده است. این بدان معنا است که محاسبه و نظارت بر این نمره در طول زمان، به بیمار نشان می دهد که آیا تغییرات اخیری که در ورزش و رژیم غذاییش ایجاد کرده است، موجب کاهش شانس ابتلا او برای ابتلا به دیابت می شود یا خیر؟

دیابت نوع 2: بسیاری در معرض خطر هستند

بیش از یک چهارم از آمریکاییان به پیش دیابت مبتلا هستند، به این معنی که آنها در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. تغذیه ی سالم، از دست دادن وزن و انجام ورزش بیشتر، می تواند این خطر را کاهش دهد، اما ایجاد این تغییرات سخت است و بسیاری از مردم برای انجام توصیه های پزشک خود در چالش هستند.
دکتر   DeBoerگفت: بر خلاف بسیاری از نمرات خطر دیگر که می توانند خطر را در ابتدا ارزیابی کنند، اما نمیتوانند برای محاسبه ی میزان خطر در طول زمان مورد استفاده قرار گیرند، تغییرات این نمره به طرز معنی داری، به پزشکان و بیماران در مورد اینکه آیا درمان فعلی آنها موثر بوده است، کمک می کند.

ردیابی خطر دیابت در طول زمان

برای تعیین مفید بودن این سیستم برای پیش بینی خطر در حال تغییر، دکترDeBoer و دکتر Gurka  بهمراهStephanie L. Filipp ، داده های 2476 فرد مبتلا به پیش دیابت را که با تغییرات شیوه زندگی، و دارو متفورمین یا پلاسبو تحت درمان بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. همگی این بیماران در بخشی از برنامه پیشگیری از دیابت شرکت داشتند و از آنها در فاصله ی بین سال های 1996 تا 1999 ثبت نام شده بود. سپس آنها تا سال 2014 برای تعیین ابتلا به دیابت تحت نظارت قرار گرفتند.
محققان دریافتند که سیستم نمره دهی MetS در محاسبه ی خطر ابتلا به هر دو بیماری دیابت و بیماری های قلبی و عروقی برای این افراد موثر بوده است. در حقیقت این سیستم شدت "سندرم متابولیک" را در بیمار ارزیابی می کند، که مجموعه ای از شرایطی متشکل از قند خون بالا، تجمع چربی بیش از حد در اطراف شکم و کمر و افزایش فشار خون است که عوامل خطر اصلی برای دیابت و بیماری های قلبی عروقی هستند.
دکتر DeBoer گفت: پزشکان می توانند از ابزار نمره دهی MetS یا یک ابزار دیگر شبیه به آن، در طبابت خود استفاده کنند تا به بیماران در درک فاکتورهایی که آنها را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می دهند، کمک کرده و مزایای تجمعی تغییرات شیوه زندگی را به آنها نشان دهند.
دکتر  DeBoer گفت: ما امیدواریم که این ابزار نمره دهی در اختیار پزشکان و بیماران قرار گیرد تا پیشرفت خود را دنبال کنند. یافته های این تحقیق در مجله علمی Diabetes Care منتشر شده است.

منبع و سایت خبر:

Diabetes Care(2018). DOI: 10.2337/dc18-1079

https://medicalxpress.com/news/2018-11-simple-scoring-patients-diabetes.html